Nem mindennap kerül Alsónémedi a magyarországi hírek fősodrába, ezért kicsit körbejártuk a lenti hír hátterét. Nem kizárható, hogy a Soltvadkerti Takarékszövetkezet csődje kapcsán került sor az ellenőrzésre az Alsónémedi és Vidéke Takarékszövetkezetnél. Az egyik - az ügyfelek érdekeit közvetlenül sértő - szabálytalanság volt a többek által csak 'óvernájtozás'-nak lehetőséget adó tevékenység volt:
"...MNB: tízmillió forint bírság az Alsónémedi és Vidéke Takarékszövetkezetnek
Pénzforgalmi jogszabálysértések miatt tízmillió forintra bírságolta az Alsónémedi és Vidéke Takarékszövetkezetet a Magyar Nemzeti Bank (MNB). A jegybank az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében jelezet: a takarékszövetkezetnek legkésőbb év végéig orvosolnia kell az általa elkövetett jogszabálysértéseket. Az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa határozatban állapította meg, hogy az Alsónémedi és Vidéke Takarékszövetkezet megsértette a pénzforgalom lebonyolításáról szóló MNB rendelet több rendelkezését, így a nem teljesíthető fizetési megbízások visszautasítására, a fedezetlen fizetési megbízások sorba állítására, a fizetési megbízások teljesítési határidejére, az ügyfelek fizetési számláján a jóváírási értéknap alkalmazására, az ügyfelek javára beérkező fizetési műveletek összegének az ügyfelek haladéktalan rendelkezésére bocsátására és – utóbbival összefüggésben – a munkanap legkorábbi zárási időpontjára vonatkozó passzusokat. A jegybank határozatában kötelezte a takarékszövetkezetet, hogy maradéktalanul tegyen eleget az MNB rendeletben foglaltaknak, a továbbiakban pénzforgalmi tevékenységét jogszerűen végezze, és a jogszabálysértésekről tájékoztassa ügyfeleit. Ennek érdekében legkésőbb 2013. december 31-ig meg kell tennie a szükséges intézkedéseket, és ezek teljesítését megfelelő dokumentumokkal is igazolnia kell. A jogsértésekre tekintettel a jegybank 10 millió forint összegű bírság megfizetésére is kötelezte a takarékszövetkezetet, mivel a takarékszövetkezet által elkövetett jogszabálysértéseket részben az intézmény rendszereibe, illetve folyamataiba épített hibák okozták. Egyes szabályszegések nagy számú ügyfelet és fizetési műveletet érintettek, illetve évek óta változatlan tartalmú jogszabályi előírásokat sértettek. Az MNB kifejti: a 2013. október 1-jén megalakult Pénzügyi Stabilitási Tanács a pénzforgalmi ellenőrzési tevékenység során kiemelten figyeli az ügyfelek jogainak megsértését. A fizetési lánc két végén álló ügyfelek ugyanis a fizetést illetően nem feltétlenül érintkeznek közvetlenül egymással, így eltérő információjuk van a fizetési műveletek lebonyolításáról, bizonyos adatokkal pedig egyáltalán nem rendelkeznek. A jegybank éppen ezért különösen fontosnak tartja a pénzforgalmi szabályok betartásának ellenőrzését, elítél minden jogszabályszegést, és ennek megfelelően a továbbiakban is kellő szigorral fog fellépni a pénzforgalmi szolgáltatást nyújtó intézmények ellenőrzése során - olvasható a közleményben.
gkj \ guz \ gte MTI 2013. november 15., péntek 14:38..."
"...A hitelintézet biztosítsa, hogy amennyiben a csoportos beszedési megbízásokat a pénzforgalom lebonyolításáról szóló 18/2009. (VIII.6.) MNB rendelet (a továbbiakban: MNBr.) 14. §-ában foglaltak szerint átvette (a fizető fél fizetési számláját megterhelte), akkor a fizetési művelet összege a kedvezményezett pénzforgalmi szolgáltatójának a számláján legkésőbb a következő munkanap végéig jóváírásra kerüljön..."
A fentiek közérthetően ez annyit jelentenek, hogy pl. egy cég utalt a bankszámlájáról egy másik cég bankszámlájára, az összeg pedig nem érkezik meg legkésőbb a következő munkanapon, hanem valamelyik érintett pénzintézet - akár többször egymás után - kamatszedés mellett kölcsön is adhatta egy napra az összeget egy másik pénzintézetnek: a bankközi ügyet neve egynapos hitel, angolul overnight. Jelen esetben az Alsónémedi Takarék akasztotta meg az utalások egy részét.
A fenti - nem éppen lovagias - magatartás már korábban, a '90-es években is virágzott. Személyesen tapasztalataim is vannak az ügyben, mert már 1996-ban a Budapest Banknál a DOS alapú ún. 'Business terminal'-t használtam: A bankon belüli utalásnál jellemzően a kisebb összegek szinte azonnal megjelentek a kedvezményezett számlán, ám többször előfordult, hogy a milliós utalásokat csak több munkanap múlva írták jóvá. Az összeg ideiglenes eltűnése a rendszerben azért tűnt fel, mert a kedvezményezett számla is a Budapest Banknál volt és ahhoz is volt terminálos hozzáférés. Fontos megjegyezni, hogy akkortájt a jegybanki alapkamat jellemzően 25% felett volt, ezért az óvernájtozás igencsak jó üzlet volt. Más pénzét kamatmentesen használni - főleg kamatra kölcsönadni - még mindig az és mindig is az lesz.
"...A vizsgált időszakban az ügyfelek javára beérkezett fizetési műveletek mintegy harmadában a fizetési művelet összegének a hitelintézet számláján történt jóváírását követően nem történt meg haladéktalanul a jóváírás a kedvezményezett fizetési számláján.
A jelentés 3.3. pontjában rögzítettek szerint a hitelintézet a függő számlák rendezését (melynek útján a fizetési számlákra beérkező fizetés műveletek jóváírása vagy visszautasítása történik) kézi feldolgozással, ügyintézői beavatkozással végezte. Ennek során számos esetben a fizetési műveletek teljesítését a hitelintézet az összeg beérkezését követő munkanapokon (1-4 munkanappal később) végezte el, és a jóváírás napjával azonos értéknapot alkalmazott a kedvezményezett ügyfelek számára...
...Az intézkedés meghozatalakor a hitelintézet terhére kellett értékelni, hogy egyrészt a határozat indokolásának 1.2., 1.3., 2. és részben a 3. pontjában részletezett szabályszegéseket rendszerhiba, illetve folyamatba épített hiba okozta, másrészt az indokolás 1.3., 2. és részben a 3. pontjában leírt szabályszegések a fizetési műveleteket nagy számban érintették, harmadrészt részben olyan jogszabályhelyeket sértenek, melyek már több éve változatlan tartalommal hatályban vannak...."
"...A jegybank 2013. október 1-jén megalakult Pénzügyi Stabilitási Tanácsa a pénzforgalmi ellenőrzési tevékenység során kiemelten veszi figyelembe az ügyfelek jogainak megsértését. A fizetési lánc két végén álló ügyfelek ugyanis a fizetést illetően nem feltétlenül érintkeznek közvetlenül egymással, így eltérő információjuk van a fizetési műveletek lebonyolításáról, bizonyos adatokkal pedig egyáltalán nem rendelkeznek. A jegybank éppen ezért különösen fontosnak tartja a pénzforgalmi szabályok betartásának ellenőrzését, elítél minden jogszabályszegést és ennek megfelelően a továbbiakban is kellő szigorral fog fellépni a pénzforgalmi szolgáltatást nyújtó intézmények ellenőrzése során..."
A jó hír, hogy a takarékunk közreműködő volt az ellenőrzés során és azonnali intézkedéseket tett a szabálytalanságok megszüntetésére.
források: (MTI, mnb.hu) A teljes MNB határozat >>>